Začínáme běhat - Články Longrun.cz

Články Longrun.cz

Všechny články, které kdy byly publikovány na serveru Longrun.cz.

  • Úvod
    Úvod Zde najdete seznam všech napsaných článků.
  • Kategorie
    Kategorie Zde najdete seznam všech kategorií.
  • Štítky
    Štítky Zde najdete seznam všech použitých štítků.
  • Blogeři
    Blogeři Zde můžete hledat své oblíbené autory.
  • Týmy
    Týmy Zde najdete články autorských týmů.
  • Přihlásit se
Posláno od v kategorie Začínáme běhat

Tak a hotovo, super! Právě jste doběhli do cíle svého prvního závodu, k němuž směřovalo celé vaše úsilí posledních dní, možná i měsíců. Obavy, které jste před startem možná měli, se nenaplnily. Kládu máte z krku a nejspíš se ohlížíte, co dál.

Odpovědi (1) Přejít do diskuze >

Rychlá odpověď

Pro možnost účastnit se diskuze se nejprve musíte přihlásit. · Přihlásit se · Registrovat

Odpovědi (1) Přejít do diskuze >

Rychlá odpověď

Pro možnost účastnit se diskuze se nejprve musíte přihlásit. · Přihlásit se · Registrovat
Počet zobrazení: 1423
Posláno od v kategorie Začínáme běhat

Běháte už nějaký pátek. Vaše časy se ale po slibném začátku zastavily na mrtvém bodě a ne a ne spadnout dále dolů. Ajaj. Tomu se říká stagnace...poněkud nepříjemná záležitost, která minimálně jednou potká každého běžce. Jak ji prolomit?

1. Analyzujte svůj dosavadní trénink i další okolnosti. Za nastalou situací může být únava, neustále pobolívající část těla/zranění, i prostý fakt, že jste svého stropu už patrně dosáhli a nejste-li nejmladší, můžete se pomalu dostávat za zenit. Po vyloučení výše jmenovaného se zaměřte na váš trénink - neběháte pořád stále stejně? Většina lidí prakticky netrénuje, ale stereotypně kluše, což tělu nepřináší nic nového. Trénink je ve své podstatě adaptační proces a vy potřebujete nějaký nový stimul. Na klus jste už adaptovaní dávno.

2. Vyměňte stereotypní klus zprvu jednou, později dvakrát týdně za něco jiného. K tělu nejšetrnější jsou i nadále souvislé metody, pokud jste je již nevyzkoušeli: stupňovaný běh, běh v terénu/fartlek se změnami tempa a výběhy kopců. U stupňovaného běhu vyrážíme z volného tempa a postupně a plynule přidáváme tak, abychom v závěru běželi téměř na max. Poté cca 10 minut volně vyklušeme. Lze zařadit i tempový běh: po kilometru rozklusání a rozcvičení poběžíme 3-5km svižněji,ale stabilním tempem, které bychom neměli přepálit. V závěru opět vyklušeme.

3. Zařaďte rovinky. Nejedná se o sprinty, i když jde o cca stometrové svižné úseky. Ty pomohou rozbít stereotyp, zapojit více svalů, které v klusu odpočívají, zlepší techniku a efektivitu běhu. Zprvu si dejte po rozklusání a zahřátí čtyři: první dvě uvolněně, ale svižněji, druhé dvě stupňujte až téměř do maxima, ale vždy uvolněně, nikdy v křeči. Postupně můžete na rovinkách přidat: jak co do počtu, tak do tempa. Zejména jste-li mladí, ještě můžete i na dlouhých tratí rozvíjet maximální rychlost. Na stará kolena tolik nezpomalíte. Na intervalový trénink delších úseků se zaměříme příště.

4. Zlepšete techniku v podobě běžecké abecedy, odstranění svalových dysbalancí, protahujte, kompenzujte, posilujte. Zdravé tělo s dobrou kloubní pohyblivostí a velkým rozsahem(nikoli však hypermobilní) může běžet rychleji: přirozeně získává na odraze, zlepšuje efektivitu běhu, nedochází k neúčelným pohybem do stran a maximum energie míří dopředu. Věnujte pozornost core cvikům a silnému tělesnému jádru: bez dostatečně silných svalů trupu můžete mít nohy osvalené jak chcete, příliš vám to ale nepomůže.

5. Další možnosti: Nechte si stanovit laktátovou křivku a stanovit zátěžové zóny. Toto dosti přesné vyšetření sice stojí nějakopu tu korunu, přináší věak cenné výsledky: budete vědět, v jakém tempu rozvíjet aerobní vytrvalost, v jakém rychlost, kde jste slabší a kde bude dobré zapracovat. Výsledky i na trati by se měly brzy dostavit. Po nějakém čase vyšetření zopakujte - vaše zóny se mohou posunout.

A krok navíc: napište nám, co vám se nejlépe osvědčilo. Těšíme se na vaše tipy a přejeme hodně osobáků.

 

Počet zobrazení: 2597
0

 

Zklidnění po doběhu a závěrečné protažení a tréninkové jednotky zaměřené na strečink a kompenzační cvičení je stajně důležité jako trénink sám. Když se na něj kašle, tak se to vymstí. Ne hned, ale za několik let...

Počet zobrazení: 1271
0
Posláno od v kategorie Začínáme běhat

Longrun trénink: trénujte jako děti

Pokud jde o pravidelné rozcvičování, lze běžce rozdělit do dvou skupin: na ty, kteří se rozcvičují a na ty, kterým se běžecké bolístky doposud vyhýbají.

Ztráta času?
Rozcvičování se před běháním i po něm považuje řada hobby běžců za ztracený čas. Protože ho k tréninku mnoho nemají, soustřeďují se na to, aby uběhali své plánované kilometry. Teprve zbude-li čas a síla a běžec si zrovna vzpomene, možná se trochu protáhne, případně zajde v rámci regenerace do bazénu. Jiní se rozcvičují jen před závodem, a další ani to ne.  V pokuse o vtip k tomu říkají: „abych se neunavil…“
Správné rozcvičení je ale hodně důležité. Rozcvička nemusí být dlouhá ani vyčerpávající, ale měly by se při ní protáhnout všechny svaly v těle, které by mělo být optimálně zahřáto a připraveno na výkon.

Počet zobrazení: 1559
0
Posláno od v kategorie Začínáme běhat

Příručka Dámy v běhu

Vyzkoušela jste už stovky diet a pořád se vám nedaří zhubnout? Nerada se potíte v posilovně, kde všichni okukují vaše tělo, které má k ideálu daleko? Vidíte při pohledu do zrcadla bledou, neduživou osobu bez stopy sex-appealu? Připadáte si apatická, bez elánu a jiskry? Máte pocit, že vám v životě něco chybí? Pak je kniha Příručka dámy v běhu určena právě vám!

Když všechno ostatní selhalo, utíkejte!

Oštítkováno: Tipy Začínáme běhat
Počet zobrazení: 955
Posláno od v kategorie Začínáme běhat


Kindersurprise na palubě:

boty s tlumením versus příroda. Konečně jsem se dostala k tomu přiblížit vám své zkušenosti s obutím, běháme-li dva. A i tady platí, s každým dítětem je to prostě jiné. Zatímco poprvé s Matějem jsem dala na doporučení (tehdy ze zahraničních webů, neb u nás vládla v tomto směru doba temna) a pořídila si tu nejvíce odtlumenou botu, která na trhu byla (a vyhovovalo mi to), nyní napotřetí je mi nejlépe v pětiprstech a vyhovuje mi to rovněž.

Dá se vlastně říci, že jsem prošla určitým vývojem od vysokého tlumení, přes "normální" botu někde mezi tím a minimalismem.

Počet zobrazení: 1296
0
Posláno od v kategorie Začínáme běhat


S Kamilou jsme téměř sousedky,a tak jsme nechaly pohlídat naše nejmladší děti, starší poslaly do školek a škol a sešly se na společný běh. Vyrazily jsme z hráze rybníka v Jevanech, pokračovaly příjemnou cestou až do Louňovic a zpět zase po jiné z příjemných cest, jichž je tam dostatek. Opravdový běžecký ráj a my jsme si v něm daly 13 kilometrů. Probraly jsme toho opravdu hodně. Tady je několik otázek a odpovědí, na něž také došlo:

Počet zobrazení: 1053
0

Posláno od v kategorie Začínáme běhat

 Ve čtvrtek od 17:30 v Braníku budou probíhat běžecké tréninky zaměřené na běžecká cvičení, protahování, rychlost... trénink bude trvat zhruba hodinu. Začínat bude pomalým během na zahřátí, následovat bude protažení, prvky běžecké abecedy, nácvik sprintů, koordinace pohybu, běžecké posilování.. a na závěr opět pomalý běh pro uklidnění těla.

Oštítkováno: Kalendář
Počet zobrazení: 1008
0
Posláno od v kategorie Začínáme běhat

Kamila 1Pokud vám titulek připadá povědomý, nejspíše jste na něj narazili v posledním čísle časopisu RUN. Jen hlavní aktérka byla poněkud jiná. Prakticky hned po vydání rozhovoru s Barborou Vémolovou z Brna nám napsala moc milý mail další čtyřnásobná běhající maminka a téměř sousedka: Kamila Skalinová. A tady je její příspěvek, který ponecháváme v původním změní:

Počet zobrazení: 1157
0

kocarek a vandaKindersurprise na palubě

A taky že ano. Je ale 32 ve stínu. Tedy opatrně a pomalu. Dráha mně ještě teď opravdu láká. Za kolik mohu doběhnout? Půl hodiny? V lepším případě nejakých 26 až 27minut? V každém případě si na start beru namočené tričko a nikam se neženu. I tak je to docela rychlé, v tomto tempu jsem asi před třemi týdny šla na dráze pár dvoustovek a měla jsem s tím docela co dělat. Ale zatím mi to vyhovuje. Pomáhá mi také osvěžovačka.

Počet zobrazení: 1187
0

kocarek a vandaKindersurprise na palubě

Po lize jsem tedy ještě několik závodů absolvovala a ty menší nebo "maminovské" ještě dovedla vyhrát. Velkým vítězstvím je ale samozřejmě především to, že jsme zdraví a že prostě vůbec lze normálně vegetit, přičemž běhání a někdy i docela svižné zůstává zvláště s přibývajícími týdny třešničkou na dortu. Zato mimořádně sladkou a motivující.

Počet zobrazení: 1241
0

kocarek a vandaKindersurprise na palubě

Závodit se v těhotenství obecně nedoporučuje a shoda tu panuje nejen mezi těmi, co by nejraději zakázali jakýkoli sport, ale často i mezi těmi, které svůj sport neopustí ani s miminkem, na startovní čáru se ovšem nepostaví.

Důvodů je hned několik:

  1. Zkrátka nechtějí, mají zcela jiné myšlenky nebo obavy, aby miminku neublížily.
  2. Co je to za závod na půl plynu. Než to jen odklusat, raději nejdou vůbec.
  3. Je pro ně tak těžké udržet se na uzdě, že raději neriskují.
Počet zobrazení: 1412
0
Posláno od v kategorie Začínáme běhat

Jak jsme dali maratón

kinder-surprisePřiblížil se pražský maratón. Zatímco poslední dva roky jsem jej neběžela,abych se nezpomalila před ligovou sezónou a šla z něj pouze štafetu na posledním úseku,nyní bylo jasné,že mám-li dostát svému vnitřnímu pravidlu "každý rok jeden",musím ho jít nyní, samozřejmě pomaleji, ale na podzim už ho nedám. 
Jako obvykle jej jdu v rámci Mistrovství ČR, čas z loňska zaběhnutý mám a tak se hlásím. Nějak se mi to ale nedaří, zkouším to přes oddíl, sama i přes atletický svaz. Jaké ale bylo moje překvapení, když mi přišly dvě konfirmace -tedy se dvěma startovními čísly! Jak symbolické...přebírám to nižší číslo, vyšší nechávám někomu z těch,na něž se nedostalo (byla vyprodaná,a tak se někomu mohlo hodit).

Počet zobrazení: 814
Posláno od v kategorie Začínáme běhat

Jak jsme dali maratón

kinder-surprisePouštím před sebe davy chrtů, co to valí hluboko pod 3. Mohu od sebe čekat tak čtyři hodiny, vzhledem k jarnímu nezdaru na půlce a navíc-čtyři nohy,rychleji to ale neběhá. Jde se dobře a ani není taková zima, jak se zdálo. Davy lidí v historickém centru fandí, občas vidím i nějaký ten kilometrovník, ale o čase pojem stejně nemám...dnes je to možná dobře. Postrádám ale časomíry na 5.a 10.kilometru, hodilo by se to. Až na průběhu Staroměstským náměstím se dovídám, že je hodina čtyři, jenže vzdálenost přesně nevím. Něco přes dvanáct, ale kolik? Za normálních okolností bych už byla samozřejmě dále. Ještě potkávám na nábřeží auto s časem 1:16, vezoucí za sebou Keňany. Někde na šestnáctém, kdoví kde přesně. Na dlouhou dobu poslední a jediný údaj o čase, mně však vcelku na dvě věci. Albertov. Poprvé uvažuji, zda si nechat preventivně od zdravotníků přelepit paty. Fivefingery to normálně nepotřebují, tenhle model je ale trochu těsnější, nebo ještě potřebuje čas. Odkládám to. Zdržela bych se. I tak mně ještě stále lidi předbíhají. A hodně, někteří i tak trochu překvapivých postav, které normálně nechávám za sebou. Ale jedna že zásad běhu a zvláště závodu "2 in 1" je-nebrat na takové věci ohled a nenechat se strhnout.

Počet zobrazení: 907
0
Posláno od v kategorie Začínáme běhat

kinder-surpriseJak se nám společně běželo? 

V hale a brzy zjara perfektně, alespoň na kratších tratích. Delší dopadly daleko hůře, totální krach na jarním pražském půlmaratónu a podle mých představ nedopadl ani bezmála 15km závod v Předboji, kde jsem za stálého zpomalování doběhla až čtvrtá... Je ale pravdou, že příčina byla jasná-neměla jsem naběhané potřebné pomalé objemové kilometry. Rychlost ano a lépe než dřív, ale ne ten základ, bez něhož to nejde...teoreticky jsem to sice věděla a trénovala tak i své lidičky, ale na své vlastní kůži jsem tak opravdu naplno pocítila, jak je to potřebné. Tedy až na jaře jsem přidala i více dlouhých běhů, do nichž se mi v únorových mrazech příliš nechtělo. 

Počet zobrazení: 798
0
Posláno od v kategorie Začínáme běhat

kinder-surpriseNo nazdar, kdyže to má být? Kunratickou jdu v každém případě, dvacátý start v řadě si přece nenechám vzít. A podzimní část trenérského kursu musím dodělat, i kdyby čert na koze jezdil-vždyť trenérská dvojka se otvírá jednou za několik let...a kam nacpat maratón,jednou za rok je pro mně již tradicí...a co s ligou? Ideální by bylo zahostovat v nějakém družstvu druhé ligy, tak dvě kola, do prázdnin. Ale o malém jsem se dověděla až tehdy, kdy bylo na hostování pozdě. A na extralize nemohu jít nic jiného než překážky...jenže se mi nechtělo ani vynechat,ani běžet jen tak mimo soutěž. A maratón také lepší v květnu, aspoň jej odklusat,ale na podzim už ho nedám, v zimě se mi už pak chtít nebude.

Počet zobrazení: 841
0
Posláno od v kategorie Začínáme běhat

kinder-surprise
-Jedno dítě je málo, dvě jsou až moc. Splněno. Stačí.

-Jen dva roky od sebe? To je tedy odvaha, do toho bych asi nešla...

-Nejlepsi je, když se dítě narodí brzy zjara. Jen tak nemusíme vynechat sezónu a výpadek, pokud nějaký je, tak naprosto minimální.

-Hlavně ne ta závěrečná stadia přes léto... 

Počet zobrazení: 826
0
Posláno od v kategorie Začínáme běhat


Okurková sezóna?
My na Longrunu něco takového neznáme! Je-li horko,odložte běhání na večer a přečtěte si nás. Právě v létě pro vás budeme mít řadu novinek,překvapení i vylepšení. Čtete a běhejte s námi!!!

Počet zobrazení: 782
0
Posláno od v kategorie Začínáme běhat

Prázdniny po běžecku 2
18062012306
Léto,prázdniny a dovolené patří k nejtoužebněji očekávaným obdobím snad všemi generacemi. Užijte si proto každou chvilku,uteče to zase zatraceně rychle. A běhejte!

Počet zobrazení: 828
0
Posláno od v kategorie Začínáme běhat

 

Prázdniny po běžecku
17062012296

 

Léto,prázdniny a dovolené patří k nejtoužebněji očekávaným obdobím snad všemi generacemi. Užijte si proto každou chvilku,uteče to zase zatraceně rychle. A běhejte!

 

1. Dlouhé dny jsou opravdovým luxusem,který bohužel netrvá věcně. Ideální,pokud oba běháte a potřebujete se střídat v hlídání dětí i tehdy, chcete-li se vyhnout největšímu horku. Ani v půl desáté večer nehrozí,že si při běhu lesem zvrtnete nohu.

 

2. Děti,alespoň ty větší,možná pojedou k babičce,na tábor nebo na soustředění. Běhejte jako kdysi v časech,kdy tu ještě nebyly. Máte-li možnost,využijte ji a udělejte si malé běžecké "soustředění" sami pro sebe.

 

3. V čem běhat? Volte,co vám vyhovuje. Od trička,které odvádí pot a chladí,přes odvětranou obuv až po pokryvku hlavy,případně beduina,kdy je chráněn i prostor za krkem. Nezapomeňte na ochranný krém.

 

4. Léto a trénink:první část atletické sezóny je za námi,dejte si tedy krátké přechodné období,kdy je i flákání dovoleno,neprotahujte jej ale příliš. Běh může být dočasně nahrazen i kolem nebo jinými pohybovými aktivitami,pro než bychom ale neměli zapomenout běhat.
17062012302

 

5. Také běžeckých závodu je obecně méně. Jděte klidně do nich! Pro ty,kteří pravidelně končí těsně pod "bednou",je tu nyní při menším počtu závodníků šance. Pokud ale nemáte svůj závodní vrchol právě v létě, berte závody spíše jako součást tréninku.


Oštítkováno: Děti Maminky Začínáme běhat
Počet zobrazení: 1079
0