Bude zima, bude mráz,kam se, běžče, kam schováš? - Články Longrun.cz

Články Longrun.cz

Všechny články, které kdy byly publikovány na serveru Longrun.cz.

  • Úvod
    Úvod Zde najdete seznam všech napsaných článků.
  • Kategorie
    Kategorie Zde najdete seznam všech kategorií.
  • Štítky
    Štítky Zde najdete seznam všech použitých štítků.
  • Blogeři
    Blogeři Zde můžete hledat své oblíbené autory.
  • Týmy
    Týmy Zde najdete články autorských týmů.
  • Přihlásit se

Bude zima, bude mráz,kam se, běžče, kam schováš?

Posláno od v kategorie Tipy pro vaše závody
  • Velikost písma: Větší Menší
  • Počet zobrazení: 1200
  • Přihlášení k odběru novinek
  • Tisk

Schovám já se do fitka...

Mnozí běžci tráví alespoň část svého zimního tréninku v teple běžecké haly nebo ve fitku, případně na běžeckém páse někde v garáži. Hala je pro zimu ideální, ale pro širší veřejnost stále spíše nedostupná. Trénink na 200m dráze, zvláště na delší úseky tu taky někomu může připomínat běh křečíka džungarského v kolečku, běháte tu však bez problémů v krátkém tričku. Je to ale běh velmi reálný, ne tak stereotypní jako na gumovém páse, ve skupině se tu hodně vytáhnete. A nic neošidíte. Zatímco na běhátku stačí jen trochu zvednout nohy a už mažete rychleji, tady něco podobného nejde.


Ve fitku můžete ale střídat běhátko třeba s kolem a veslařským trenažerem a pak si obejít posilovací kolečko na strojích. Pozor: U všeho je důležité cvičit technicky správně, aby zabíraly ty svalové skupiny, které mají.

Schovám já se do peřin...

Ideální, také bych to brala, ale bohužel nejsme medvědi a zimní spánek nemáme. Takže do peřin zalezte pouze když vás nemoc skolí, a samozřejmě pak vždycky na noc. Nezapomeňte, že v zimě je třeba naběhat největší objem a dohánět to v čase jarních velkých závodů je již pozdě, aspoň pokud na nich očekáváte nějaké kloudné výsledky.

Neschovám se nikam...

Varianta nejčastější - jak to zvládnout co nejlépe? S naším desaterem:
1. Vidět a být viděn. Za tmy, a to i přes den, běhejte v jasných barvách, s reflexními pásky, ve speciální reflexní vestě, případně ještě s blikačkou. Poud aspoň obcas řídíte auto, jistě víte, že není nic horšího než potkat běžce nebo cyklistu v tmavých hadrech na poslední chvíli.
2. Sluchátka nechte doma. S peckami v uších neuslyšíte přijíždějící auto ani případného útočníka, v lese mohou překvapit lesní zvířátka. Buďte tedy na pozoru.
3. Bývá mokro. Pořiďte si obutí s membránou, která brání průniku vlhka do boty. Dobrá zpráva pro vyznavače minimalismu: už lze koupit i pětiprsty s membránou, případně i s neoprenovou vložkou.
4. Na led s nesmeky! Speciální gumový návlek na botu s hřeby urcite využijete, pokud je venku náledí. Lze s nimi běhat i na sněhu, ne však v bahně. Největší jejich přínos je však na ledu. Kde se ostatní bezmocně chytají okolních stromů a sebe navzájem, vy elegantně odtečkujete kolem, prakticky s nezměněným krokem. Jen z kopce to bude trochu klouzat. Na rozdíl od „neozbrojených” ho ale přinejmenším dobře sejdete.
5. Posilte imunitu. Kašlíčky a rýmičky vás obejdou obloukem, pokud budete přiměřeně otužilí, budete přijímat vitamíny stravou a případně i doplňky. Tipy z přírody: rakytník, kolostrum, echinacea...a další.
6. Oblečte se. Ne do tlustého svetru, ale funkčně. Spodní prádlo, které odvádí pot, triko a případně kalhoty, které v tom pokračují a bundu, která odvede vlhko od vás ven, ale nepustí ho k vám dovnitř. V mraze se ještě hodí fleece, ve větru softshell. Několik tenkých vrstev tak udělá lepší službu, než jedna silná. Na hlavu čelenka přes uši, případně čepice.
7. Po doběhu do tepla a sucha. Ideální je, můžete-li se co nejdříve převléknout do suchého a dostanete se do tepla. Nouzovkou může být i bunda, kterou jste si předtím na běh svlékli a dočasně odložili třeba kolem pasu. Od provlhlých spodků vás neochrání, je však alespoň trochu lepší než nic.
8. I v zimě se potíte a ztrácíte tekutiny. Nezapomeňte proto průbězně „tankovat”, i když to není tak nápadné jako v létě a žízeň necítíte.
9. V zimě jezte potraviny, které zahřejí. Vhodné jsou výživné polévky, pohanka, obiloviny, i kus masa. Nepřežeňte to se svátečními laskominami ani s alkoholem. Vzimě na sebe tělo také rádo balí tukové polštářky „na horší časy”. Chcete-li tomu zabránit, hlídejte co a v jakém množství vlastně jíte.
10. Dejte si cíl na jaro v podobě nějakého závodu. Jen tak se vám nestane, že by vás z nejrůznějších důvodů opustila motivace. Až se jaro zeptá, co jste dělaliv zimě, mějte připrvenou odpověď v tom, co jste naběhali, nebo také naposilovali. Počítá se i to, co najezdíte třeba i na běžkách.

Tak ahoj a na běhanou!

Odpovědi (0) Přejít do diskuze >

K tomuto článku zatím není žádná reakce.

Rychlá odpověď

Pro možnost účastnit se diskuze se nejprve musíte přihlásit. · Přihlásit se · Registrovat
0
Oštítkováno: Tipy Začínáme běhat
je, to je super:)
já si ted dala bezecky desetiboj, narocny ale pekny. Tak at to beha i dále, a samoyrejme i fotečky vítány!