Sport, mateřství a návrat na dráhu - běh a trénink v těhotenství - Články Longrun.cz

Články Longrun.cz

Všechny články, které kdy byly publikovány na serveru Longrun.cz.

  • Úvod
    Úvod Zde najdete seznam všech napsaných článků.
  • Kategorie
    Kategorie Zde najdete seznam všech kategorií.
  • Štítky
    Štítky Zde najdete seznam všech použitých štítků.
  • Blogeři
    Blogeři Zde můžete hledat své oblíbené autory.
  • Týmy
    Týmy Zde najdete články autorských týmů.
  • Přihlásit se

Sport, mateřství a návrat na dráhu - běh a trénink v těhotenství

Posláno od v kategorie Aktivní mateřství
  • Velikost písma: Větší Menší
  • Počet zobrazení: 1686
  • Přihlášení k odběru novinek
  • Tisk

Skutečnost, která trápí mnoho oddílů a vedoucích ligových družstev. Zejména menší oddíly mají problém postavit tým žen a k dosažení bodového hodnocení jim často stačí výrazně horší výkon, než je tomu u mužů. Atletek v dospělém věku je na dráze dlouhodobě výrazně méně, ačkoliv v žákovských kategoriích tomu tak není. Proč tomu tak je a kam ženy odcházejí?

Touto otázkou se zabývám již bezmála deset let. Dovedla mne k tomu zkušenost, že na závodech (na dráze i mimo ni) prakticky chyběla konkurence a pořadí několika málo startujících bylo prakticky známé již od začátku. S atletikou jsem začínala až v dorostu, v době, kdy mé tréninkové partnerky začaly ve velkém odcházet. Stále jsem aktivní atletkou, startuji v atletické lize, v bězích mimo dráhu a v posledních letech ve veteránských soutěžích. Dříve jsem se věnovala krátkým tratím, později delším. Po několik let jsem byla trenérkou PIM běžeckého klubu, nyní mám vlastní web s běžeckým zaměřením, dále píšu do časopisu RUN a trénuji zájemce z řad rekreačních běžců. Mým cílem není vychovávat špičkové mladé atlety, ale přiblížit běh širokému spektru lidí, pomoci jim v začátcích a později ke zlepšení jejich výkonů, naučit je běhat tak, aby se vyvarovali obvyklých chyb, vylepšili techniku, ukázat jim vhodné posilování a kompenzační cvičení, sestavuji tréninkové plány, pořádám běžecká setkání a semináře.

V neposlední řadě, zejména od doby, kdy jsem se sama stala matkou a vím, že to atletka nemá jednoduché, jsem začala více pracovat pro jiné matky s cílem je u sportu udržet, nebo jim pomoci v návratu. Běžkyně na různých úrovních mi píší své dotazy, zda a jak mohou běhat dále i v těhotenství, jak se vrátit, zda a jak mohou posilovat bříško. Téma je to poměrně neprobádané a těhotným se doporučují jen velmi mírné pohybové aktivity, které trénovanou atletku rozhodně nemohou uspokojit.

Ve svém prvním těhotenství jsem jen s obtížemi vyhledávala informace, ponejvíce ze zahraničních zkušeností, ve dvou dalších jsem je dále uspořádala a ráda tu své zkušenosti předám dále. Ne s paušálními doporučeními, to ostatně ani nelze. Co jedné ženě (a dítěti) pomůže nebo alespoň neuškodí, to u druhé platit nemusí. Nastávající matky-atletky si tak v klidu mohou přečíst všechna pozitiva i negativa a pak se zodpovědně rozhodnout, zda budou v těhotenství dále běhat. Ty, co se rozhodnou kladně, pak budou vědět, čeho se vyvarovat. Ty, které si raději dopřejí klid, a nebo by jejich obavy z tréninku v těhotenství byly silnější než touha po pohybu, v rozumné míře i závodech – nebo ze zdravotních důvodů a těhotenských komplikací běhat nemohou, mohu uklidnit zprávou podloženou zkušenostmi těch atletek, které se na dráhu vrátily: ano, návrat možný je, a to i po několika měsících i letech a velmi často se výkonnost ještě zlepší.

Obsah celé seminární práce můžete najít zde - Seminární práce - Běh a trénink v těhotenství. Pozor, článek je zařazen do Placené zóny. Pokud chcete více informací, napište nám.

Odpovědi (3) Přejít do diskuze >

  • Napsal(a) Vanda Březinová-Kadeřábková v neděle, únor 09 2014, 09:10 AM · #
    Jani, super, líbí se mi, jak to i bez babiček zvládáš, zkrátka Kdo nechce, hledá důvody, kdo chce, hledá způsoby. Bezva, jen tak dááál!
  • Napsal(a) Jana Čermáková v neděle, únor 09 2014, 07:14 AM · #
    jo...ten běh v těhotenství...no žádný výzkumy jsem nikdy nedělala...ale není nad procházky, ty nejsou riskantní, a když taková mamča dá třikrát týdně tůru od rána do večera a nachodí kilometry..kondice bude slušná:))))nejlíp, když ještě potáhne v kočáru starší přírůstek a třeba i nějakej ten bivak na přespání v přírodě po obídku pro děti, mám to za sebou a je to makačka:))))
  • Napsal(a) Jana Čermáková v neděle, únor 09 2014, 07:12 AM · #
    Ahoj Vando,
    s tím návratem maminek k běhu je to opravdu složitý, ale myslím, že pokud někdo chce, vždycky si čas najde...viz longruňácké mamin,y co si dokáží udělat čas i bez babiček..tohle mi imponuje víc než nějaký vrcholový atlet, já jsem obě těhotenství prožila v klidu, ale chodila jsem na celodenní tůry..a bylo to fajn...i ta strava zatraceně pomůže, po dětech jsem měla pár kilo navíc a doktor mi zakázal běhat..ale udělala jsem si vyšetření metabolismu, řekli mi, co jíst a tak, a běhala jsem mohla doma ..tak třikrát týdně...přes zimu..zátěž do mírnýho zapocení, aby se rozhýbala lymfa..ta je zatraceně důležitá a lidi o ní nevěděj.., postupně jsem kilča shazovala a dneska už mám rok, co jsem mohla začít běhat u nás v lese, nejsem atlet a nikdy nebudu, ale uběhnu 15 km terénem....akorát vím, že asi špatě držím tělo a asi jem i ten paťák, no ale lepší něco než vůbec nic:)))letos se chci trochu zrychlit..tak zkusím určitý úseky keltskýho území v Pekle a na Krkance (kde mě nikdo nevidí) uběhnout rychleji....prostě běh je nádhernej, osvobozující, dostupnej všem..funkční prádlo taky moc neřeším...a pak ta vyčištěná hlava.....tak já jen chtěla napsat, že je to sport právě dostupný vytíženým maminám:))))Já bych ve fitku šťastná nebyla:)))))Taky už vím, že u nás v lese vzduch fakt chutná::))

Rychlá odpověď

Pro možnost účastnit se diskuze se nejprve musíte přihlásit. · Přihlásit se · Registrovat
0
Oštítkováno: Maminky Těhotenství
je, to je super:)
já si ted dala bezecky desetiboj, narocny ale pekny. Tak at to beha i dále, a samoyrejme i fotečky vítány!