První závod za námi – a co dál? (1.) - Články Longrun.cz

Články Longrun.cz

Všechny články, které kdy byly publikovány na serveru Longrun.cz.

  • Úvod
    Úvod Zde najdete seznam všech napsaných článků.
  • Kategorie
    Kategorie Zde najdete seznam všech kategorií.
  • Štítky
    Štítky Zde najdete seznam všech použitých štítků.
  • Blogeři
    Blogeři Zde můžete hledat své oblíbené autory.
  • Týmy
    Týmy Zde najdete články autorských týmů.
  • Přihlásit se

První závod za námi – a co dál? (1.)

Posláno od v kategorie Začínáme běhat
  • Velikost písma: Větší Menší
  • Počet zobrazení: 1424
  • Přihlášení k odběru novinek
  • Tisk

Tak a hotovo, super! Právě jste doběhli do cíle svého prvního závodu, k němuž směřovalo celé vaše úsilí posledních dní, možná i měsíců. Obavy, které jste před startem možná měli, se nenaplnily. Kládu máte z krku a nejspíš se ohlížíte, co dál.


 
A co tedy dál? Především jediné – dále běhejte! Úspěšně dokončený závod a následná regenerace po něm (nebo chcete-li flákárna) v kombinaci s pracovními a rodinnými povinnostmi rozhodně nesmí vést k tomu, aby se běhání dostalo tak nějak na druhou kolej. Pocit, že jsem dosáhl svého, může někoho nakopnout k dalšímu úsilí, ale může se dostavit i pocit, že nějak není do čeho píchnout.
Po týdnech přípravy a vrcholu v podobě závodu je třeba pár dní relaxovat, ale může se snadno stát, že už u toho zůstanete. Berte proto i volno jako součást tréninku – ostatně regenerace součástí tréninku je a je stejně důležitá jako trénink sám.
Že to nebylo tak hrozné?

Jaký ten váš první závod byl? Podařilo se? Lezli jste pak dva dny po čtyřech, ale už se těšíte na další? Bezva! A pamatujete si na ty chvíle obav všeho druhu, které vás provázely v přípravě, stupňovaly se s blížícím se startem – a jak stačilo pár kroků na to, abyste je nechali kdesi za startovní čárou? Poslední jste nejspíš zdaleka nebyli, krize žádná nepřišla a vypadali jste u toho taky docela dobře.


Mrkněte proto do termínovky a vyberte si další závod(y), dokud jste ještě v tom správném rozpoložení. Vybírejte samozřejmě realisticky – pokud bylo při závodní premiéře vaším cílem uběhnout pět kilometrů, těžko to bude hned maraton. Můžete ale své nároky stupňovat – teď to bylo pět, na jaře to může být deset, další rok půlmaraton. Nebo budete běhat krátké krosíky a postupně přidávat na délce i převýšení.

Co dělat po doběhu?
Po závodě se rozhodně neflákejte na vavřínech. Ať dopadl jakkoliv a byl jakkoli dlouhý, nezapomeňte na tyto tři důležité věci:
1. Pořádně vyklusat! Zvolna klusejte (případně choďte) minimálně deset minut, nejlépe hned poté, co se za cílem seberete. Uklidníte tak oběhový systém roztočený na nejvyšší obrátky a nastartujete proces regenerace ve svalech, které dostaly zabrat – prokysličí se a lépe se odplaví kyselina mléčná. Pokud není zbytí a musíte hned sednout do auta, vyklusejte určitě doma.
2. Regenerace. Alespoň půlhodinový výklus zařaďte i následující den, i když to bude trochu bolet. Svaly se dále prokysličí a únavo, ahoooj! Pokud to neuděláte, s případnou „svalovicí“ se potýkáte mnohem déle. Volno si dejte až den poté, a pokud chcete, dojděte si do bazénu nebo na masáž. V dalších dnech, podle délky a náročnosti závodu, najeďte postupně na další trénink. Nezapomeňte na pravidelný přísun tekutin a živin.
3. Rozeberte si závod a stanovte další cíle. Jak se běželo? Bylo to tak akorát, nebo s nějakou rezervou? Překopli jste začátek, nebo vám to nejvíce drhlo v kopcích? Znovu se v hlavě proběhněte tratí a představte si, zda a jak by se dalo v některých úsecích běžet lépe. Přesuňte se do budoucnosti a představte si, jak poběžíte stejnou trasu třeba za rok. Co se podařilo nad očekávání? Kde se stala chyba? Co je třeba vylepšit v tréninku?

/pokračování příště.../
 

Odpovědi (1) Přejít do diskuze >

Rychlá odpověď

Pro možnost účastnit se diskuze se nejprve musíte přihlásit. · Přihlásit se · Registrovat
je, to je super:)
já si ted dala bezecky desetiboj, narocny ale pekny. Tak at to beha i dále, a samoyrejme i fotečky vítány!